torsdag den 12. maj 2016

Analyse af film

Vi har på baggrund af vores feltarbejde i uge 17 udarbejdet en film, som I kan se her på bloggen. Vores opgave i feltarbejdet bestod af, at observere kommunikationen i institutionerne mellem barn og barn, voksen og barn eller voksen og voksen - og ud fra disse observationer, skulle vi hver især lave nogle praksisfortællinger. En praksisfortælling er en fortælling om centrale og udvalgte episoder eller virkelighedsudsnit fra det pædagogiske arbejde i praksis i hverdagen.

Teorien vi har anvendt til analyse af produktet er: cirkulær kommunikation, ICDP, den grænsesættende dialogform samt den  negative og positive dialogform.

Cirkulær kommunikation; Der bliver skabt en dialog, da der bliver stillet åbne spørgsmål i forhold til, om man godt må snakke sådan. Dette ses ved tiden: 0:50-0:56

ICDP (PPTX); Det er pædagogens ansvar at forandre indstillingen til barnet. Det vil i situationen her sige, at pædagogen skal få barnet til at forstå, at det ikke er okay, at snakke sådan. Det kan man blandt andet også se i det citat som blev nævnt tidligere, omkring den cirkulære kommunikation - her bliver der stillet spørgsmål, om det er okay.

Den grænsesættende dialogform (ICDP Danmark); Man skal hjælpe barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde. F.eks. ved at vejlede barnet, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen. I produktet ser vi, at pædagogen sætter en grænse. Det kommer til udtryk ved at hun siger, at børnene ikke kan lege med klodser, før de har ryddet op. Dette ses ved tiden: 0:58-1:03

Den positive grænsesætning handler om  at vise empati for andre. I filmen kan man se, at den ene pædagog viser empati og anerkendelse, hvor børnene sidder og leger med klodser. Dette gør hun ved at smile og give ros til børnene, for det de har lavet. På den måde har hun fokus på den handling der foregår. Dette ses ved tiden: 1:21-2:34

Den negative grænsesætning hander om at have fokus på det enkelte barn. I filmen ser man det, ved at pædagogen taler nedladende til Adam. Dette ses ved tiden: 4:02-4:05




Kilder:
Ulleberg, Inger, Jensen, Per, Mellem ordene, Kap. 2, s. 55
Powerpoint: Relationsarbejde og kommunikation, dias 15
CDP Danmark (2014). ICDP-programmets otte samspilstemaer. Lokaliseret 27.2.2015 på: http://www.ucn.dk/Forside/ICDP/Forside/De_otte_samspilstemaer.aspx
Bach, A. S. (2011). Om ICDP. I: Kognition og Pædagogik, 79/2011 nederst på side 22
Bowlby og Stern - fra undervisningen 7/4-2016









1 kommentar:

  1. Noter til film – Mondul 2.
    Gruppe 1:
    -Synd med meget musik ind over klippene, det gør det svært at høre hvad de siger.
    -Mangler lidt det problemløsning
    -Fin præsentation og afslutning
    -For høj musik (man kan ikke hære skuespillerne snakke) - den følger -ikke stemningen i filmen.
    -God intro.
    -Spændende vinkler på kameraet
    -Gode omgivelser
    -Svært at finde pointen i filme

    SvarSlet