tirsdag den 19. april 2016

Goffman

Erving Goffman (1922-1982) er en canadisk-amerikansk sociolog og socialpsykolog. Han er én af tidens mest betydningsfulde sociologer, og han har skrevet et hav af afhandlinger. Goffmans centrale analyse-emne er det fokuserede sociale møde. Det vil sige, at mennesker samarbejder med hinanden om at opretholde et fælles opmærksomhedsfokus. I dette samarbejde opretholdes en særlig samhandlingsorden og selvet er i centrum.

Goffman taler om, at det er vigtigt at have en facade. Den består af den attitude, den fremtoning og den udsmykning, vi bevidst eller eller ubevidst bruger til at opbygge et bestemt billede af, hvem vi er. Som vi kan se på filmen, viser enhver situation hvem du er. Når du er i skolen er du på en måde, når du er derhjemme er du på en anden måde. Det kaldes en social forventning. Læreren har en bestemt rolle, når hun er i skolen - og når læreren har fri, er hun en helt anden.

De verbale og nonverbale udtryk, vi giver de tilstedeværende er udtryk og symboler, for hvordan vi formidler et indhold. Disse udtryk er karakteristiske for den pågældende - og det er ufrivilligt, hvordan vi afgiver udtrykkene.

Frontstage og backstage er Goffmans mest kendte teorier. Frontstage er ude i praksis, hvor man er professionel og seriøs. Her forholder pædagogen sig neutralt og professionelt til de opgaver, som bliver fremstillet. Backstage er det knap så professionelle. Her kan man læne sig mere tilbage, og være sig selv. I filmen kan vi se, at læreren er frontstage, når hun underviser. Det er vigtigt, at læreren er autoritet, da hun skal videreformidle sin viden til eleverne. Derhjemme er hun backstage, her skal hun ikke stå til rådighed overfor eleverne, og kan derfor slappe af.

Vi har ud fra Goffmans teorier udarbejdet en film, som kan ses herunder.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar